Tuesday, December 27, 2011

Kau bile plak...?





Tahniah aku ucapkan pada kawan-kawan yang baru sahaja mendirikan rumah tangga juga kepada yang tengah duk berdebar menunggu bertukar status...

oleh sebab dah makin ramai orang yang sebaya dengan aku dan yang lebih muda dari aku berkahwin maka bertali aruslah soalan-soaln cepumas yang sampai kat aku... kau bile plak nak kawinnyer....

dah banyak sangat soalan yang sama dan makin malas aku nak jawab.. dengan slumber je aku jawab tak lama dah... haha

tapi makin banyak kawan-kawan aku yang kawin..., makin banyak jugak aku dengar citer yang pelik-pelik pasal rumah tangga nie... kadang-kadang tu macam tak masuk akal pun ade... oleh sebab diorg panggil aku ustz jadi mcm-macam soalan yg ditanye... yang aku rasa soalan tu tak patut tanye kat aku kot....

mana taknyer orang tanye msalah rumah tangga dekat orang yang rumah pun takde apatah lagi tangganye... maksud aku belum kawin r....

tapi ada benda la yang aku nak kongsi kat sini pasal rumah tangga nie... tak la banyak cume... kepada yang baru berumah tangga korang kene ingat sebenarnya korang tu baru je memulakan pelayaran... umpama kawan yang baru siap dengan nakhoda yang baru... dan kali pertama memulakan pelayaran....

seorang nakhoda yang baik die harus tahu dan sedar bahawa dilautan itu banyak cabarannya... tak akan penah lepas dari menghadapi gelombang... kepada seorang nakhoda kapal.., dia harus tahu bahawa mengumpulkan teori tentang pelayaran tak sama dengan memperaktikkan teori tersebut....

faham tak maksud aku ape nie... adoi... maksud aku klo sebelum kahwin kite dan baca beralmari buku pasal perkahwinan... tu semua yang kite baca bukan semudah makan kacang untuk kita amalkan.... maka harus selalu muhasabah diri dan terus berdoa agar kuat,....

kapal yang dipandu oleh nakhoda yang baik akan dapat melalui setiap cabaran dengan baik dan sampai kepada tujuan... tetapi kapal yang tidak dipandu oleh nakhoda yang baik mungkin akan karam atau menyimpang dari tujuan yang asal...

klo sebelum kawin berazam nak bahagiakan istri.., jangan sampai dah kawin kite la yang buat die mcm takde harga diri.. mcm tu jgk dgn istri....

kepada yang masih belum lagi mcm aku nie..., yang teruna dan yang dara... korang mesti ada rasa ingin dimiliki dan memiliki.... tipulah klo korang tak nak kawin.... kawin memang seronok klo kene gayanye... tapi boleh jadi bala klo tersilap percaturannya....

klo dalam hati tu ada hasrat nak kawin... dah kurang-kurangkan buang masa dengan benda tak berfaedah... baca buku-buku yang boleh menambahkan ilmu tu... gi dengar ceramah agama.., amik tau pasal tanggjawab masing2.. carik ilmu yang berkaitan... fahami perkara-perkara yang fardhu ain dalam bab rumah tangga... kurangkan r main game.. ko ingat dengan game tu boleh tolong ko nanti klo rumah tangga ko kene landa badai...a buat persediaan untuk menghadapi segala gelombang dan sebarang kemungkinan...

nasihat ni aku tujukan khas kepada orang yang sejenis dengan aku..., ingat ko tu pemimpin keluarga... klo ko rosak maknanye keluarga ko pun akan rosak... jangan duk sibuk je mengata orang perempuan skang dah banyak jadi kutu mahak (rosak).. bermula anak yang kutumahak (rosak) tu dari bapak yang kutumahak jugak... maksudnye orang lelaki r.. jangan duk ego sangat duk nak salahkan orang perempuan jer...

kata-kata orang bijak... orang yang berani adalah orang yang bersungguh-sungguh dan berazam untuk menghadapi gelombang tetapi orang yang penakut adalah orang yang selalu lari dari gelombang.... tak berani untuk berdepan dengan masalah tapi selalu cube lari dari masalah.... sekian

1 comments:

Nanie Mujahidah on December 28, 2011 at 1:57 AM said...

Wah2 ustaz. entry yg otai dan sempoi.. mcm x caye je.. hihi.. barakallah..=)

Post a Comment

 

Pemuda Badar Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template