Wednesday, December 28, 2011

Filem Melayu filem kite


gambar hiasan.



Hari tu ade member ajak aku tengok cite melayu..... baru-baru nie... die ajak g pawagam... seumur hidup belum penah jejak kaki kat pawagam nie..., fikir punya fikir... tak jadi pegi... tengok kat you tube je lah... free.... hehe

maklum orang pokai macam aku nie... kene berhati-hati dalam berbelanja.. kata orang mengutamakan yang "paling utama" dari yang "utama"... baik duit masuk pawagam tu aku beli buku ke.. sedekah ker.. lagi besor faedahnyer.... kepada korang-korang yang pokai mcm aku nie... fikir-fikirkanlah....

kepada yang banyak duit... lantak koranglah... duit ko bukan duit aku.... tak gitu.... woha..!! nanti dalam kubur... Allah tanye ko bukan tanyer aku....

aku bukan nak cite pasal duit nie.., tapi nak komen ckit pasal filem melayu semenjak dua menjak nie... bagi aku makin mengarut-ngarut... tak nafikan ade pengajaran yang nak disampaikan... tapi... pengajaran tu sampai dalam keadaan yang tak sepatutnye...


tengok pada industri perfileman skang..., memang suatu yang semakin membimbangkan, bagi aku bile filem-filem yang ditayangkan tu telah mula diselami oleh adegan-adegan seks... seolah-olah itu adalah suatu kebiasaan dalam masyarakat.. perlu ke adegan sebegitu dimuatkan dalam sesuatu filem...? apa kejadahnye... tak de faedah pun.....benda tu tak yah ajar... semua orang pandai kot.... tak caye.. g tanye atuk kepada atuk korang.. die penah blaja nak buat "benda" tu kat TV ker..? tak penah kan......

sebagai orang melayu yang islam.., ini adalah suatu perkara yang menghakis ciri-ciri kemelayuan itu sendiri... orang melayu yang dikenali sebagai satu bangsa yang bersopan santun dan pemalu... tapi... pemalukah kita klo aksi diatas ranjang ditayangkan kepada semua orang..... apa pengajaran yang nak disampaikan sebenarnye....

kononya nak bagi tau kat masyarakat jangan berzina, jangan seks bebas.... wei..!! agak-agak r...

ni keje gile... tunjuk kat orang lain "orang berzina" supaya orang jauh dari zina... umpama ko tayang kat anak ko cite lucah... pastu ko cakap kat die... jangan buat mcm yang die tengok tu.... tak baik... pergh.....!! "seronok" jugak klo dapat bapak yang mcm tu.... dialah anak yang paling "bertuah"...

klo ada bapak yang ajar anak die macam tu... korang mesti cakap yang die tu bapak yang bodoh... mudahnye "bapak bodoh"... tak tergamak kot nak ajar anak macam tu.... klo ade.. sape lah anak die tu yer... ntah-ntah yang buat filem-filem nie... haha gurau jer... bapak yang waras tak ajar anak die macam tu.....

ini tamsilan.... klo betul r filem-filem ni dibuat untuk mengisahkan hal masyarakat dan mendidik masyarakat.... bagi aku ada benda yang tak kene.... bagi aku retorik je untuk mendidik masyarakat dengan filem-filem yang "gile babi" mcm nie... ops... tersasul... (lantak lah., blog aku.. ade aku kisah....)

tapi..... klo memang filem tu dibuat untuk mencari keuntungan... tu bab lain... bagi aku memasukkan unsur-unsur seks itu umpama pelaris yang sangat baik....

memasukkan unsur-unsur seks memang satu strategi perniagaan yang terbaik bagi mendapatkan pulangan yang banyak bagi syarikat perfileman.... maklum citer spara lucah... tapi...

woi..!! sedarlah ckit.. yang untungnye syarikat... yang rosaknye masyarakat.... tak leh fikir ke..?

umpama orang jual dadah... yang untung dier... yang jahanam.... sape.?? cube jawab...
klo dadah tu merosakkan badan.... filem-filem yang mcm ni... tak ke merosakkan pemikiran.... jahanam habis anak melayu kite... mau jadi gile seks..

tak kisah lah klo dah syarikat tu mmg kite tak leh nak halang... hak die nak wat filem ape pun... tapi yang aku nak tekankan kat sini... sape yang bagi untung kat diorang tu... bukan ke kite jgk....

eleh tak nak ngaku... tu yang ko kuar duit masuk pawagam tu... gi beli dvd citer kat kedai tu.. kire mnyumbang r tu... aku..? aku tengok kat YOU TUBE jer... free... hehe tak yah bayar.... memang r aku tengok.. klo tak macam maner nak komen.. (ayat nak selamat...)

tak kisah lah... pokoknya... tepuk dada tanye selera... betul ke filem-filem yang sebegini boleh mendidik masyarakat... atau hanya akan merosakkan masyarakat... sape pulak yang menjadi penyumbang terbesar kepadanye... kite ni terbabit atau tak..?

klo kite sendiri terbabit... maknenye...... kite juga penyumbang kepada kerosakan masyarakat....

maknenyer.. kite kene cepat-cepat bertaubat... kite sedang merosakkan generasi akan datang... anak cucu cicit kite sendiri.... renung-renungkan....





0 comments:

Post a Comment

 

Pemuda Badar Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template