Wednesday, December 28, 2011

belajar dari orang yang bodoh untuk menjadi lebih bijak


sebelum ni aku penah dengar satu ungkapan tentang sekolah kehidupan atau lebih mudah nak faham... kehidupan itu adalah sekolah...

betul ke kehidupan itu adalah sekolah...? bagi aku jawapannyer betul...

bagi aku sekolah itu tempat belajar dan tempat belajar itu adalah sekolah.... macam ayat ahli falsafah plak.... macam ni lah....

klo korang ade adik-adik yang masih bersekolah... cube tanye kat diorang kenapa diorang pegi sekolah.... diorang akan jawab... pegi sekolah untuk belajar la.... itu pun nak tanyer jgk ker...

begitu jugak sebenarnye dengan kehidupan kite... ia adalah sekolah dan kite harus belajar dari kehidupan ini.....

dalam kehidupan kite... berdepan dengan pelbagai ragam manusia itu adalah lumrah... maklum.. rambut sama hitam... tapi ada yang lurus ada yang kerinting.....

maksud aku Allah cipta kan kita nie berbeza-beza....

ada jugak yang bijak dan ada jugak yang bodoh.... tapi yang aku nak cite skang....

satu ungkapan nie " belajar dari orang yang bodoh untuk menjadi lebih bijak "

macam mane tue....

belajar dengan orang bodoh mungkin akan menjadi lebih bodoh.... itu ape yang aku fikir mula-mula... tapi setelah aku faham... kata-kata tu mempunyai inergi yang tersendiri untuk aku....

mengikut pengamatan korang la kan... sama ke orang yang bodoh dengan orang yang bijak... mesti la tak sama... mana akan sama orang yang tau nilai duit dengan yang tak tau....

jadi.... apa benda yang kita boleh belajar dari orang yang bodoh nie... maklum.... orang yang takde ape-ape dia tak kan mampu untuk beri apa-apa...... orang yang takde duit... macam mane nak bagi kat orang lain duit....

jawapannye mudah....

untuk belajar dengan orang yang bodoh adalah kita melihat pada perbuatan, percakapan, tindakan dan sebagainye.... orang yang bodoh mesti buat benda bodoh jugak.... jadi... kite jangan buat apa yang diorang buat... klo kite pun buat sama dengan apa yang diorang buat... maksudnye kite bodoh sama dengan diorang...

bile kita tak buat benda bodoh... maksudnye... kite telah menjadi lebih cerdik..... faham....

"jangan buat apa yang orang-orang bodoh buat"




0 comments:

Post a Comment

 

Pemuda Badar Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template