Thursday, December 29, 2011

Duit Kertas dan Emas.. Mana Lebih Berharga....?


Beberapa minggu lepas..., ada sorang member nie die promote untuk melabur dengan pelaburan emas.... memang sangat seronok aku dengar penjelasan dan penerangan yang die bagi....

die terang hampir sejam kot yang emas tu lebih bernilai dari duit kertas.... emas tak jatuh harga tapi nilai duit kertas akan jatuh.... kenaikan harga barang tu petunjuk bahawa nilai duit kertas semakin menurun.... lebih kurang mcm tu la yang die terang kat aku...

kesimpulannya die ajak aku melabur emas melalui die.... biasa r.. orang bisnes... ayat mesti kencang.... kadang-kadang "kencing" pun ada.... tapi yang kencing tu bukan member aku nie... die nie jenis baik...

kesimpulan aku plak... manusia nie bile die tau nilai sesuatu benda tu sangat berharga... die pasti akan kejar benda sampai dapat.... berhempas pulas nak dapatkan benda tu sebab bagi die benda tu sangat berharga dan akan dapat menyenangkan die suatu hari nanti.....

ape pun......... ape yang aku cite kat atas nie cume tamsilan jer.... yang sebenarnye aku nak kongsi dengan korang semua...... manusia ni bile die tau satu benda tu ade nilai.... dan nilainya sangat berharga..... mesti gile-gile nak dapatkannyer......

klo tadi aku cite pasal orang yg tau nilai emas dan nak kumpulkan emas banyak-banyak.... melabur banyak-banyak.....

jom kita sama-sama tanya diri masing-masing..... aku tanya hati aku..., korang tanya kat hati korang...... kita ni sebenarnya tau atau tak nilai dunia yang kita sedang duduk nie.... dengan negeri akhirat yang akan kita pegi "esok".... perbandingan antara keduanya.... mana yang lebih bernilai..... yang mana paling tinggi nilainya.....

dunia yang kite duduk ni sementara dengan akhirat yang selamanya...... mana yang lebih bernilai.... andai kite hidup didunia dengan kemewahan... mungkin paling lama kita hidup 100 tahun... tapi klo kite hidup mewah diakhirat.... kita akan merasa nikmat kemewahan itu selama-lamanya..... mana lagi best...? cecube jawab.....

klo betul lah kite ni tau nilai akhirat tu lebih berharga dari dunia nie..... kenapa kita masih jadi orang yang gile pada dunia... kerja lebih masa sampai solat terabai.... nak carik duit banyak-banyak keje dari pagi sampai malam sampai kelas-kelas pengajian tak pegi.... nak hidup mewah sampai dah tak kenal halal dan haram......

klo kita nie masih tergolong orang yang tak berape nak amik tau pasal agama..., tak nak amik tau tentang apa bekalan yang boleh dibawa kesana... tu maknanya.... kita masih tak tau nilai sebenar kehidupan nie.....

aku nak ingatkan diri aku juga berkongsi peringatan nie dengan korang semua bahawa kenikmatan hidup didunia ini sangat sedikit dan sementara jika nak dibanding dengan kehidupan kat sana nanati....

jom kita sama-sama cari ilmu, agar dengannya kita tahu menilai antara dunia dan akhirat manakah yang lebih berharga.....

"mencari pada hari ini untuk bekalan pada masa akan datang"


0 comments:

Post a Comment

 

Pemuda Badar Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template