Tuesday, September 28, 2010

Nasihat dan peringatan (7).



Wahai sekalian manusia, wahai hamba dinar dan hamba dirham, sesungguhny aku jadikan dinar dan dirham adalah untuk dapat kamu pergunakan, supaya kamu boleh makan daripada rezeki-ku, memakai pakaian daripada kain-ku, dan supaya kamu dapat mengucap tasbih serta mensucikan aku ; kemudian kamu ambil kitab-ku dan kamu letakkan dibelakang kamu, dan kamu ambil dinar dan dirham lalu kamu letakkan kedua-duanya di atas kepala kamu, kamu bangun rumah kamu tapi kamu biarkan rumah-ku.

Sebenarnya kamu bukanlah orang yang bebas dan merdeka, kamu adalah hamba dunia, semua kamu tidak ubah seperti kuburan yang di cat dengan kapur yang apabila dipandang dari luar kelihatan elok, sedangkan didalamnya amat mengerikan, demikian jugalah kamu dipandang baik dan dikasih manusia kerana ucapan-ucapan kamu yang manis serta tindak-tanduk kamu yang memikat. Kamu dijauhkan daripada hati yang keras dan tindak-tanduk yang buruk.

Wahai manusia, ikhlaslah amal dalam beramal, dan mintalah kepada-ku, maka sesungguhnya aku akan member kepadamu lebih banyak daripada yang diminta orang-orang yang meminta. (imam ghazali : 1999)

0 comments:

Post a Comment

 

Pemuda Badar Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template