Tuesday, September 28, 2010

Nasihat dan pengajaran (6).




Tidaklah kujadikan kamu wahai manusia, untuk membanyakkan yang sedikit, dan bukan pula untuk bersuka-suka untuk menghilangkan kesunyian, serta bukan untuk menjadi pembantu-ku untuk melakukan sesuatu yang Aku lemah melakukannya bukan pula untuk sesuatu manfaat atau untuk menghindar dari mudarat.

Akan tetapi, Ku-jadikan kamu adalah untuk mengabdi kepada-ku berpanjangan, supaya kamu bersyukur kepada-ku sebanyak-banyaknya dan supaya kamu bertasbih kepad-ku pagi dan petang.

Wahai sekalian manusia, seandainya semua kamu daripada mula-mula hingga penghabisan, yang bangsa manusia dan bangsa jin, yang kecil dan yang besar, yang merdeka dan yang abdi saling tolong-menolong dan sama-sama mentaati Aku. Maka yang demikian tidak sampai menambah sebiji zarah pun dalam kerajaan-ku. Sesiapa yang berjihad, sebenarnya ia berjihad untuk dirinya sendiri; sesungguhnya Allah maha kaya daripda seluruh alam.

Wahai manusia, sama saja, iaitu jika engkau menyakiti maka engkau pun akan disakiti. Apa yang engkau lakukan maka hal sama jugalah yang akan dilakukan terhadapmu.

0 comments:

Post a Comment

 

Pemuda Badar Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template