Monday, September 27, 2010

Nasihat dan pengajaran (5).


Wahai sekalian manusia, janganlah engkau menjadi orang yang mengenepikan taubat dan jangan memanjangkan angan-angan serta mengharap kebahagiaan akhirat tanpa beramal; jangan menajdi orang yang kata-katanya seperti kata-kata orang yang abid dan amalnya seperti orang yang munafik jika diberikan sesuatu kepadanya tidak pernah merasa cukup; dan jika ia tidak memperolah sesuatu, tidak pernah sabar.

Ia menyuruh berbuat baik, tapi ia sendiri tidak memperbuatnya, dia melarang berbuat jahat tapi ia sendiri tidak berhenti dari melakukannya. Ia mengasihi orang-orang yang soleh tetapi ia tidak mahu bersama dengan mereka, dia membenci orang-orang yang munafik tapi sebenarnya ia termasuk daripada mereka; ia mengatakan hal yang tidak ia lakukan, dan ia memperbuat hal yang tidak disuruh, ia meminta kesetiaan tapi ia tidak setia.

Wahai sekalian manusia, setiap hari yang baru bumi sentiasa menegurmu dengan kata-katanya :

“wahai sekalian manusia, engkau berjalan dipermukaanku dan setelah itu engkau akan disimpan di dalam perutku. Engkau memakan segala yang diinginkan ketika berada dipermukaanku, kemudian engkau akan dimakan ulat didalam perutku. Wahai sekalian manusia, akulah adalah rumah kesunyian, aku adalah rumah tempat pertanyaan, aku adalah tempat persendirian, aku adalah rumah kegelapan, aku adalah rumah kala dan ulat, maka diamilah aku dan janganlah engkau menghindar daripadaku. (imam al-ghazali : 1999)

0 comments:

Post a Comment

 

Pemuda Badar Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template