Thursday, September 23, 2010

Nasihat dan pengajaran (4)



Wahai sekalian manusia, sesiapa yang brpagi-pagi dalam keadaan berdukacita maka Allah tidak akan menambah baginya selain kejauhan, di dunia memperoleh kesusahan dan di akhirat juga memperoleh kesusahan dan Allah menetapkan di dalam hatinya kedukacitaan yang tidak tanggal selama-lamanya dan kebingungan yang tidak pernah habis selama-lamanya, kefakiran dan tidak memperoleh kekayaan selama-lamanya dan angan-angan yang panjang yang menyibukkan dirinya selama-lamanya.

Wahai manusia, setiap hari umurmu semakin berkurang, dan engkau tidak menyedarinya. Aku berikan rezeki-Mu setiap hari, tapi engkau tidak berterima kasih, yang sedikit tidak mencukupi dan yang banyak pun masih merasa kurang.

Wahai manusia, setiap hari yang bakal engkau lalui, rezeki-mu akan sentiasa datang daripada-Ku; sementara saban malam malaikat mendatangi-ku dengan laporan keburukan amalanmu. Engkau makan rezeki yang kuberikan tapi engkau menderhakai-ku; engkau menyeru Aku, lalu aku perkenankan engkau; aku turunkan kebaikan kepada-mu dan engkau persembahkan keburukan kepadaku.

Akulah pemimpin yang paling baik bagimu dan sejahat-jahat hamba kepada-ku ialah engkau; engkau menaggalkan daripada-ku apa yang ku berikan kepdamu dan aku tutupi keburukan demi keburukanmu; aku malu kepadamu tapi engkau tidak malu terhadapku, engkau melupakan aku dan mengingat selain-ku; engkau takut kepada manusia dan merasa aman terhadap-ku, engkau takut seksaan mereka tapi engkau tidak takut akan kemarahan-ku.

0 comments:

Post a Comment

 

Pemuda Badar Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template