Wednesday, February 24, 2010

Apakah dosa mereka…..

0 comments


Segala puji hanya untuk Allah s.w.t dan selayaknya puji hanya pada-Nya. Hari ini manusia mula merasakan keresahan dan kebimbangan yang teramat sangat terutamanya dinegaraku Malaysia tercinta. Isu pembuangan bayi bukanlah suatu isu terpencil lagi, tapi merupakan suatu letusan isu yang amat besar dan sedang membarah. Bayi-bayi yang tidak berdosa dibuang umpama sampah-sampah yang tidak lagi digunakan oleh mereka-mereka yang berfikiran “sampah” setelah terjebak dengan perbuatan yang terkutuk lagi hina disisi agama. Siapakah yang harus dipersalahkan dalam hal dan masalah ini..? adakah kerajaan.? Institusi keluarga.? Guru-guru..? rakan sebaya..? siapakah yang harus dipertanggungjawabkan atas masalah ini..?

sahabat-sahabat yang dirahmati Allah sekalian, janganlah menjadi manusia yang selalu dan hanya pandai menunding jari keatas orang lain… sedarlah bahawasanya kitalah yang harus dipersalah dan dipertanggungjawabkan keatas masalah ini. Semua pihak bersalah terhadap masalah ini tidak kira sama ada pihak kerajaan, institusi keluarga, guru-guru, juga rakan sebaya. Bukanlah dan amat tidak wajar untuk kita mencari siapa yang bersalah kerana itu tidak akan menyelesaikan masalah bahkan hanya akan menambahkan masalah yang lain. Yang sepatutnya kita sama-sama fikirkan apakah yang mampu untuk kita buat dan lakukan bagi menghadapi isu pembuangan bayi ini. Memikirkan secara bersama apakah jalan terbaik bagi membendung masalah yang sangat tidak bermoral ini.

Berfikirlah dan carilah jalan terbaik untuk mendepani masalah ini, maka bagi saya tidak ada jalan dan cara yang paling sesuai lagi melainkan kita sama-sama kembali menjdikan AL-Quran sebagai panduan dalam menyelesaikan masalah ini. Bagi mana-mana individu yang masih degil tidak mahu menjadikan AL-Quran sebagai “ubat” terbaik bagi membasmi penyakit ini, ia merupakan suatu kepelikkan. Umpama seorang yang dalam kegelapan teraba-raba mencari cahaya sedangkan pada tangannya ada pelita, akhirnya ia tersandung dan terus tersungkur.

Marilah kita sama-sama memahami bahawa masalah pembuangan bayi ini bukanlah masalah sebenar yang melanda Negara kita tetapi hanya akibat dari masalah yang lain. Kita umpamakan sebegini, sebuah kipas yang tidak berfungsi, maka terdapat pelbagai kemungkinan yang menyebabkan ia tidak berfungsi. Mungkin enjinnya rosak, mungkin wayarnya putus dan sebagainya. Sekiranya kita telah mengenal pasti masalah sebenar kipas tersebut maka akan mudah untuk kita menyelesaikan masalah kipas tersebut. Sekiranya kipas tadi putus wayarnya adakah logik kalau yang kita sibuk betulkan enjinnya. Ini kerja sia-sia dan bukan kerja mereka yang bijak.

Begitu juga dengan masalah ini, dimana punca masalahnya.? Bagi saya, punca masalahnya adalah mereka jauh dari pedoman dan penghayatan terhadap agama. Oleh itu tidak ada akan ada jalan dan cara yang terbaik untuk menyelesaikan masalah ini melainkan kita mendekatkan kembali mereka dengan agama. Semua pihak harus bertanggungjawab dan berperanan pada kondisi masing-masing bagi memastikan seluruh masyarakat dapat memahami dan mengamalkan agama dengan sebaiknya.

Pihak kerajaan dengan cara sebagai seorang pemerintah, menggunakan segala kekuasaan dengan sebaik mungkin bagi merealisasikan matlamat tersebut. Begitu juga dengan institusi keluarga, seterusnya setiap diri individu itu sendiri juga harus bertanggungjawab bagi merealisasikan matlamat ini. Jauhkan diri dari bersikap mementingkan diri sendiri dan menjadikan diri lebih bertanggungjawab terhadap masa hadapan umat Islam Umumnya. InsyaAllah sekiranya kita bersama-sama menggembeling tenaga pasti masalah ini akan dapat dibendung dari terus membarah dan merosakkan masyarakat.

Mulakanlah dari diri kita……. kalau bukan hari ini bila lagi..? kalau bukan kita siapa lagi..? kalau yang belajar tinggi pun tak cakna, apatah lagi yang tak belajar...... fikir-fikirkan... bukankah telah Allah kurniakan kepada kita akal....

Tuesday, February 23, 2010

Sebatan.....

0 comments

Alhamdulillah segala puji ke atas Allah s.w.t satu-satunya yang layak untuk mendapat pujian dari seluruh makhluk. Ketaatan yang tiada berbelah bahagi keatas-Nya moga-moga Allah s.w.t melindungi kita dari dosa yang tidak akan diampunkan olehnya iaitu mensyirikkan-Nya dengan sesuatu.

Sesunggunya Allah s.w.t merupakan pencipta dan pentadbir ke atas alam ini. Bahawasanya telah ditetapkan beberapa perkara dan hukum yang disampaikan melalui pesuruhnya dengan berdasarkan kitab teragung al-Quran al-Qarim sebagai sumber rujukan utama. Allah juga telah mengingatkan manusia bahawa barangsiapa yang berpaling dari peringatan-Nya iaitu al-Quran maka baginya suatu kehidupan yang sempit.

Manusia-manusia yang tidak beriman kepada al-quran menganggap segala hukum yang terdapat didalamnya adalah undang-undang lama yang sudah tidak patut digunakan lagi dan harus ditukar gantikan dengan undang-undang yang baru yang lebih bersesuaian kerana menganggap undang-undang al-quran sudah tidak sesuai untuk digunakan lagi. Betapa pelik dan bodohnya manusia yang ingin membanding-bandingkan undang-undang ciptaan manusia dan undang-undang yang diciptakan oleh Allah s.w.t. Sudah pasti bahawa undang-undang yang diciptakan oleh manusia itu tidak akan mampu untuk menyelesaikan masalah bahkan hanya akan menambah kepada lebih banyak masalah.

Buktinya adalah pada hari ini kita boleh melihat kadar jenayah dan berita-berita di dada-dada akhbar yang saban hari menceritakan masalah jenayah dan kes sumbang mahram yang tidak menampakkan akan berkurang bahkan bertambah hari demi hari. Kita juga digemparkan dengan gejala pembuangan bayi yang semakin membarah seolah-olah kita sedang duduk dizaman jahiliyyah arab seperti suatu masa dahulu bahkan pada hari ini lebih kejam dengan bayi-bayi kecil yang tidak berdosa dibuang ditong-tong sampah bahkan ada diantaranya dibakar hidup-hidup. Bukankah apa yang berlaku pada hari ini merupakan akibat daripada kebodohan manusia-manusia yang berpaling dari peringatan dan hukum yang terdapat dalam al-Quran dan merupakan juga suatu bukti yang ingin ditunjukkan kepada manusia bahawa kitab al-Quran itu merupakan suatu mukjizat yang agung dimana apa yang dinukilkan didalamnya adalah perkara yang benar dan pasti.

Alhamdulillah pada hari ini masyarakat sudah semakin sedar akan hakikat bahawa dengan kembali kepada al-Quran akan menyelesaikan segala masalah yang dihadapi oleh manusia. Hari ini kita dihebohkan dengan isu perlaksanaan hukuman sebatan ke atas pelaku-pelaku jinayah syar’iyah seperti yang telah diumumkan oleh menteri dalam negeri tentang hukuman sebat yang dijalankan keatas 3orang wanita yang telah didapati bersalah kerana melakukan persetubuhan luar nikah. Ini merupakan suatu perkembangan yang amat baik kerana ia dapat miembuktikan bahawa hukum Islam itu masih sesuai dan relevan untuk dilaksanakan. Ditambah lagi dengan pengakuan dari pesalah sendiri yang menyatakan keinsafannya setelah menerima hukuman tersebut. Malah mereka juga menyatakan bahawa hukuman sebatan mengikut syariah amat berbeza dengan hukuman sebat berdasarkan sivil.

Tapi sayang seribu kali sayang pengajaran dan hikmah dari perlaksanaan hukuman tersebut hanya dapat dirasai oleh pesalah semata-mata tetapi tidak dapat memberi pengajaran kepada semua orang terutamanya masyarakat Islam Malaysia kerana perlaksanaan hukuman tersebut dijalankan secara tertutup dan disaksikan oleh beberapa orang pegawai sahaja. Walaupun ia dikatakan hukuman sebat berdasarkan syariat tetapi masih terdapat beberapa perkara yang masih perlu diperbaiki dimana telah jelas dinyatakan didalam al-Quran bahawa hukuman itu mestilah dilaksanakan disuatu tempat yang lapang dan dilihat oleh sebahagian orang mukmin agar orang lain dapat mengambil pengajaran dari perlaksanaan hukuman tersebut. Walauapa pun mungkin ini adalah perlaksanaan pertama hukuman sebat tersebut dan terdapat pelbagai kelemahan yang wujud dan masih boleh untuk diperbaiki dan mungkin selepas ini ia akan dapat diperbaiki lagi dari sudut perlaksanaannya. Moga-moga dengan perlaksanaan hukuman sebat ini akan dapat membendung masalah kerosakan akhlak remaja serta mengurangkan kadar jenayah dinegara ini terutamanya jenayah sumbang mahram..

Semoga hukuman sebat ini menjadi perintis kepada perlaksanaan hukuman-hukuman lain yang terdapat dalam al-Quran seperti hukuman hudud dan hukuman Qisos. Adapun kepada mereka-mereka yang menentang hukuman ini atas pelbagai alasan dan hujjah yang dangkal sedarlah bahawa menetang suatu ketentuan dari Allah s.w.t hanya akan menjerumuskan manusia kedalam pelbagai masalah dan kerosakan.

Oleh itu, saya menyambut baik akan perlaksanaan hukuman sebat ini dan mengharapkan agar dilakukan penambah baikan dari sudut perlaksanaannya agar lebih ramai lagi yang dapat mengambil iktibar dan pengajaran dari perlaksanaan hukuman berdasarkan syuariah ini.

Sunday, February 7, 2010

Jamaluddin Al-Afghani

0 comments

Nama sebenarnya ialah Jamaluddin Bin Safdar tetapi beliau lebih dikenali dengan nama Jamaluddin Al Afghani. Nasabnya sampai kepada Ali Al-Tirmizi, seorang ahli hadith yang terkenal, lalu terus sampai titisannya kepada Saiyidina Hasan Bin Ali Bin Abu Talib. Keluarganya berkuasa dan memerintah sebahagian tanah Afghanistan hingga akhirnya kekuasaan mereka dirampas oleh Raja Muhammad Khan. Kemudian bapanya serta ahli keluarganya pun dipindahkan ke kota Kabul.

Jamaluddin dilahirkan disebuah kampung bersama Asad Abad dalam jajahan negeri Iran pada tahun 1839 Masihi. Menurut cerita, bapanya adalah seorang pegawai tentera Iran. Pada suatu ketika ia dihantar bertugas di sempadan negeri Afghanistan, bapanya tertarik dengan negeri itu lalu bermastautin disana. Semasa kecilnya lagi Jamaluddin telah mendapat didikan agama yang mantap. Dan memang dari sejak kecilnya lagi beliau mempunyai bakat dan kecerdasan otak, pintar dan berpandangan jauh. Pada ?mulanya beliau belajar tentang ilmu bahasa Arab seperti nahu, saraf dan sastera lalu mengkaji pula ilmu-ilmu syariat seperti tafsir, hadith, feqah, usul fiqh, ilmu kalam, tasauf, sejarah, falsafah, mantik, politik, akhlak, ilmu jiwa, ilmu falak dan teori-teori kedoktoran ilmu kajian tubuh manusia.

Setelah selesai pengajiannya, Jamaluddin pun merantau ke negeri India dan di sanalah beliau belajar ilmu matematik peringkat tinggi mengikut cara dan sistem moden. Pada tahun 1857 Masihi, Jamaluddin telah pergi menunaikan fardu Haji dan tinggal di Hijaz selama setahun. Setelah itu beliau telah merantau ke Baitulmaqdis, dan selepas melawat negeri Iraq dan Iran, beliau pun kembali ke negerinya melalui Baluchistan. Semasa pengembaraannya ke negeri-negeri Islam pada waktu itu Jamaluddin berasa sangat sedih sekali mengenangkan keadaan yang menimpa umat Islam di negeri-?negeri yang dilawatinya.

Sekembali ke negerinya, Jamaluddin telah berkhidmat dengan pemerintah kerajaan. Dalam masa pemerintahan inilah kerajaan Inggeris telah memainkan jarum untuk memecah belahkan rakyat dengan rajanya hingga terjadi pelbagai fitnah dan perbalahan diantara keluarga diraja sendiri sehingga akhirnya Mohammad A'azan Khan dapat menguasai kota Kabul dan Jamaluddin dilantik menjadi orang pertama bertanggungjawab menasihatkan pemerintah Mohammad A'azam Khan.

Dengan sebab fitnah-fitnah usaha-usaha jahat yang dilakukan oleh Inggeris itu telah menjadikan Jamaluddin sangat benci terhadap kerajaan Inggeris lalu beliau menyeru kaum Muslimin supaya bangkit menentang penjajahan Inggeris hingga dapat diusir keluar dari negeri-negeri Islam yang didudukinya. Walaupun dengan berbagai tipu helahnya pihak Inggeris berjaya juga mencetuskan pergaduhan di antara keluarga diraja serta membeli ketua-ketua kabilah, memberi rasuah agar menkhianati Mohammad A'azam.

Akhirnya Pemerintah Muhammad A'azam mengalah lalu lari ke negeri Iran dan meninggal di kota Naisaboor tidak lama kemudiannya. Walaupun Jamaluddin tidak ikut sama melarikan diri tetapi akhirnya beliau membuat keputusan untuk keluar meninggalkan tanah airnya kerana merasakan dirinya tidak selamat dengan tipu-helah pemerintah. Jamaluddin tidak menetap di sebuah negeri sahaja bahkan beliau berpindah-pindah menyebarkan seruan dan pengajarannya ke mana sahaja beliau pergi. Beliau telah melawat negara-negara Arab, Mesir, Turki, Iran, Iraq, negeri Eropah, Rusia, England dan dari Paris hingga ke Amerika. Jamaluddin juga telah menulis pelbagai masalah dan krisis di majalah-majalah dan surat-surat khabar di negeri-negeri Arab dan Eropah. Beliau fasih dan petah berbahasa Arab, Parsi, Turki, Inggeris, Perancis dan Rusia hingga menyebabkan beliau mudah bercampur gaul dengan ahli-ahli fikir dan tokoh-tokoh sastera, falsafah dan politik ditimur dan dibarat.

Pengalaman, pemikiran serta keahliannya itulah yang menjadikan diri beliau sebagai seorang tokoh besar dunia diwaktu itu. Ketika beliau berada di Mesir, beliau telah bertugas di University AI Azhar. Disebabkan pengaruhnya yang mendalam serta pengalamannya yang sangat meluas, kuliah-kuliah syarahannya telah mendapat sambutan yang hangat dari golongan cerdik pandai. Di mana tempat pun beliau memberi syarahannya maka orang ramai akan datang membanjiri tempat itu. Bidasannya yang tajam dan hebat terhadap pihak kuasa Barat telah menyebabkan pihak Khedive Mesir berasa curiga terhadap beliau hingga akhirnya Jamaluddin telah diusir keluar dari bumi Mesir.

Semasa di Mesir, Jamaluddin telah memberi semangat dan dorongan kepada sesiapa sahaja yang bergaul dengannya manakala ilmu pengajarannya yang dinamik dan repolusioner itu telah meninggalkan kesan serta pengaruh yang mendalam terutamanya kepada dua tokoh intelektual Mesir ketika itu. Seorang daripadanya ialah Saud Zaghlul Pasha yang berazam untuk membebaskan negerinya dari kuasa penjajahan dan seorang lagi ialah Shaikh Mohammad Abduh yang menjadi muridnya yang setia.

Dari Mesir, Jamaluddin AI Afghani telah pergi pula ke negeri Turki dimana tokoh-tokoh terkemuka di sana sangat terpengaruh oleh pengajaran-pengajarannya. Pada tahun 1871 beliau sekali lagi telah kembali ke negeri Mesir lalu menghabiskan masanya bagi membangkitkan semula kegemilangan umat Islam dan ajaran-ajarannya. Tidak lama selepas itu beliau telah mengkhidmatkan dirinya dalam kerja?-kerja kebajikan dan pendidikan. Beliau telah menggesa pihak yang berkenaan supaya bukan sahaja mengiktirafkan bahasa Urdu sebagai bahasa pengantar dalam pentadbiran pemerintah bahkan juga untuk menjadikannya sebagai bahasa rasmi negara. Akibat dari keberaniannya itu beliau telah ditangkap lalu dihantar ke Culcutta. Dari sana Jamaluddin telah belayar pula ke England. Tetapi tidak lama kemudian beliau telah menyeberang Selat Inggeris lalu tiba ke negeri Perancis.

Dikota Paris, Jamaluddin telah mengasaskan Badan "Pertubuhan Alurvatul Vusuka" lalu menerbitkan sebuah akhbar mingguan dalam bahasa Arab yang bertujuan untuk mengobarkan gerakan Pan-Islamisme. Fahaman yang hendak ditanamkan oleh AI Afghani melalui akhbar itu ialah seluruh negara-negara Asia umumnya dan Islam khususnya akan menjadi mangsa penjajahan Barat satu demi satu kecuali mereka mengorak langkah untuk menyatukan tenaga untuk mengalahkan cita-cita mereka yang jahat itu.

Dari kota Paris Jamaluddin Al Afghani telah ke Moscow dan kemudian ke bandar St.Petersburg dimana beliau telah tinggal lebih dari empat tahun. Di sana beliau telah berjaya memujuk Maharaja Czar Russia bagi membenarkan rakyatnya yang beragama Islam supaya menerbitkan serta menggunakan Kitab Al Qur'an dengan bebas serta juga buku-buku agama yang lain. Al Afghani telah menekankan satu hakikat bahawa keteguhan sesebuah negara tidak bergantung kepada tenteranya bahkan kepada semangat rakyatnya, akhlak mereka serta keteguhan perpaduan mereka.

Bentuk pengajaran Jamaluddin Al Afghani tersimpul dalam dua kesimpulan. Pertama beliau menekankan supaya pengajaran agama Islam itu diperbaiki supaya sesuai dan dapat mengikuti tamadun moden dan kedua bertujuan untuk membebaskan negara-negara Islam di Timur dari cengkaman kekuasaan Barat. Beliau sentiasa berpendapat bahawa umat Islam telah merosot akhlaknya dan lemah semangat serta dikuasai oleh hawa nafsu yang buas. Beliau menaruh keyakinan penuh bahawa kekuasaan negara Barat ke atas negara-negara Islam adalah amat bahaya dengan keadaan demikian jika umat Islam tidak berubah, mereka pasti akan menerima nasib yang lebih buruk lagi. Oleh yang demikian umat Islam hendaknya bangkit untuk mengembalikan maruah agama dan diri mereka sebagai umat yang mulia lagi terpuji.

Pejuang Islam yang gigih lagi dinamik ini telah menghembuskan nafasnya yang terakhir dibandar Konstantinople, iaitu kota Istanbul sekarang pada 9 haribulan Mac 1897. Semoga Allah s.w.t mencucuri RahmatNya keatas rohnya dan menerima segala amalnya yang soleh. Begitulah tokoh yang menanamkan satu benih yang cukup subur dalam jiwa umat Islam supaya berjiwa merdeka menentang dan berhadapan musuh-musuh Allah.

 

Pemuda Badar Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template