Tuesday, January 26, 2010

Memisahkan Agama Daripada Politik Merupakan Tindakan Sesat.


Seorang ulama’ besar, Syeikh Muhammad Al-Khidhr Husain, salah seorang sheikh al-Azhar, beliau menggunakan istilah dhalalah (kesesatan) bagi mengungkapkan tindakan memisahkan agama daripada politik. (Yusuf Al-Qaradhowi 2009)

Pada kenyataannya, Islam mengajarkan banyak hal termasuk dasar-dasar hukum dan norma-norma dalam politik. Orang yang mengingkari adanya ajaran-ajaran tersebut hanyalah orang yang bodoh terhadap ajaran al-Quran dan as-sunnah serta sejarah khulafa’ ar-rasyidin yang memutuskan persoalan dengan timbangan syariat dan ketika terjadi perbezaan pendapat mereka kembali kepda kitabullah dan sunnatullah.

Syeikh al-Khidhr menjelaskan, banyak dalil yang menunjukkan bahawa al-Quran sangat memperaktikkan urusan muamalah (interaksi sosial) dan mengandungi petunjuk politik bagi pemerintah. Firman Allah s.w.t :

Surah al-Maidah 5:50
“sesudah itu, Patutkah mereka berkehendak lagi kepada hukum-hukum jahiliyah? padahal - kepada orang-orang Yang penuh keyakinan - tidak ada sesiapa Yang boleh membuat hukum Yang lebih pada daripada Allah.”

Kemudian syeikh al-khidr menyebutkan beberapa ayat yang berkenaan dengan peperangan, perdamaian, perjanjian dan hubungan antarabangsa. Begitu juga dengan sunnah-sunnah Nabi yang sahih, banyak sekali hukum yang disampaikan secara terperinci, sama ada hukum yang berkenaan dengan muamalah, jenayah, dan sebagainya. Hal ini menunjukkan bahawa orang yang ingin memisahkan agama daripada politik sebenarnya kerana dia berfikir tentang agama selain agama Islam. (Yusuf Al-Qaradhowi 2009)

Kesimpulannya, memisahkan agama daripada politik sama dengan menghancurkan sebahagian besar hakikat agama. Tidak ada seorang muslim yang menyeru idea ini kecuali selepas mereka menjadi orang bukan muslim.

0 comments:

Post a Comment

 

Pemuda Badar Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template