Tuesday, January 5, 2010

kalimah "Allah"


Isu kalimah Allah….

Alhamdulillah dengan rahmat dan keizinan darinya dapat juga saya meluangkan masa untuk menulis sedikit berkenaan dengan isu baru yang boleh juga dikatakan isu panas yang sedang hangat diiperkatakan di media-media dan juga blog-blog. Isu yang sudah agak lama sebenarnya dan kemuncaknya adalah pada awal tahun baru yang lepas 31 Disember 2009 , selepas mahkamah tinggi mengeluarkan keputusan dengan berhakimkan hakim Lau Bee Lan, beliau 'menyanggah' keputusan daripada Kementerian Dalam Negeri (KDN) sebelum ini yang telah mengharamkan penggunaan kalimah Allah oleh akhbar milik penganut Kristian Katolik di Malaysia.

Kita boleh membaca dan melihat pelbagai respon dari pelbagai pihak sama ada individu, NGO, parti-parti politik dan tidak dilupakan juga para pemerintah negara. Di sana terdapat pelbagai ragam pendapat yang dikemukakan sama ada secara ilmiah atau pendapat peribadi masing-masing mengenai isu ini. Terdapat juga pendapat-pendapat yang “panas” yang menghentam orang sana dan menghentam orang sini, menyalahkan orang sana dan menyalahkan orang sini, tetapi bagi saya ini adalah perkara biasa dan ini juga menunjukkan betapa rakyat Malaysia umumnya dan umat islam khususnya yang begitu sensitive mengenai isu penggunaan kalimah “Allah” ini.

Apa pun saya cuba untuk tidak menghentam mana-mana pihak atau condong kepada mana-mana pihak dalam penulisan artikel ini dan hanya mengeluarkan pendapat serta respon dari sudut pandang saya sebagai pelajar dan mahasiswa dalam menilai dan melihat isu ini.

Kebimbangan yang ada kebenarannya….

Sekiranya kita teliti dan fahami tentang respon-respon yang memberikan pendapat mereka mengenai hal ini, kebanyakkan mereka bimbang sekiranya hal penulisan perkataan Allah oleh penganut kristian dalam penerjemahan mereka, akan mengabur dan mengelirukan masyarakat khususnya golongan-golongan yang kurang berpendidikan dan juga bimbang tentang keadaan masyarakat pada masa akan datang, dibimbangi masyarakat akan lebih mudah terdakyah dengan ajaran kristian akibat dari kekeliruan penggunaan perkataan Allah ini. Sepertimana yang diketahui bahawa di Malaysia, gerakan misionari wujud dan bergerak secara aktif untuk mengkadirkan penganut-penganut baru walaupun perlembagaan Negara melarang tindakan tersebut. Mungkin dengan cara ini akan lebih memudahkan mereka untuk menggoyah dan mengelirukan akidah umat Islam. Sekiranya diamati dengan teliti mengapa mereka iaitu pihak gereja terlalu bersungguh-sungguh untuk menggunakan perkataan “Allah” dalam perterjamahannya kali ini, bukankah sebelum ini mereka menggunakan istilah “tuhan bapa” dalam menafsirkan perkataan “GOD” dan mengapa pula sekarang mereka mahu menggunakan perkataan “Allah” pula untuk menggantikan perkataan tuhan bapa..? seperti ada suatu agenda yang tersembunyi yang sedang mereka rencanakan…..

Mereka sesekali tidak akan pernah untuk duduk diam dan berhenti dari menyesatkan kaum muslimin dan mereka akan menggunakan segala cara dan usaha untuk menyesatkan kaum muslimin dari agamanya sebagaimana firman Allah s.w.t :

“ orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (Wahai Muhammad) sehingga Engkau menurut ugama mereka (yang telah terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka): "Sesungguhnya petunjuk Allah (ugama Islam itulah petunjuk Yang benar". dan Demi Sesungguhnya jika Engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya (wahyu Yang memberi) pengetahuan kepadamu (tentang kebenaran), maka tiadalah Engkau akan peroleh dari Allah (sesuatupun) Yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepada mu”. (surah al-Baqarah : 120)

Biarkan sahaja mereka menggunakan perkataan “Allah”….

Tidak dapat dinafikan bahawa telah dibentang dan dibincangkan secara ilmiah bahawa tidak ada hukum yang jelas dan tepat yang mengharamkan orang bukan Islam untuk menggunakan perkataan “Allah” ini. Perkara ini boleh dirujuk di dalam blog-blog antaranya zaharuddin .net dan banyak lagi. Bahkan ada yang berpendapat bahawa lebih mudah untuk memberi kefahaman kepada non muslim mengenai hakikat ketuhanan bahawa tuhan itu satu sahaja bukan dua dan tiga sekiranya mereka diperkenalkan dengan perkataan Allah yang biasa digunakan oleh orang-orang muslim, moga dengan penggunaan perkataan ini akan mewujudkan tanda tanyer di dalam kotak pemikiran mereka. Sekiranya setengah pendapat mengatakan bahawa penggunaan perkataan ini oleh orang-orang kristian akan memudahkan mereka menyebarkan dakyah mereka maka saya mengatakan bahawa dari sudut pandang yang lain juga penggunaan perkataan ini akan menjadi senjata yang akan makan tuan. Sepertimana yang kita ketahui bahawa dalam agama-agama yang lain mereka menggunakan konsep banyak tuhan seperti konsep trinity yang diamalkan oleh ajaran kristian dan ia merupakan satu konsep yang sukar untuk difahami oleh mereka sebenarnya.

Tuhan bapa+ruh qudus+jesus= Allah. Seolah-olah 1+1+1=1 dan perkara ini amat mustahil untuk diterima oleh akal yang waras. Mungkin dengan persoalan-persoalan ini akan menjelaskan kepada mereka bahawa telah berlaku penyelewengan di dalam agama mereka. Kita juga tidak boleh untuk menafikan bahawa asalnya ajaran kristian ini adalah berpandukan kitab injil yang disampaikan oleh nabi isa a.s yang mengajak manusia untuk mentauhidkan Allah s.w.t sebagai pencipta dan satu-satunya yang layak disembah. Hanyasanya ia telah ditokok tambah dan diselewengkan oleh paderi-paderi.

Penggunaan perkataan Allah hanya akan mendekatkan mereka dengan Islam dan kebenaran Islam serta akan menonjolkan kekeliruan dan penipuan di dalam agama mereka.

Seolah-olah satu lakonan.

Kita dapat melihat dan meneliti bahawa terdapat banyak pihak yang tidak bersetuju dengan keputusan mahkamah yang membenarkan penggunaan kalimah “Allah” tersebut. Kebanyakan berpendapat bahawa ia merupakan sesuatu yang menyentuh sensitivity umat Islam. Bahkan ada juga yang melenting dengan alasan bahawa sekiranya perkara ini dibiarkan ia akan merosakkan akidah umat Islam terutamanya golongan muda dan generasi akan datang.

Tidak dinafikan suatu pemikiran yang baik dan bertanggjawab oleh generasi masa kini dalam memikirkan masa hadapan generasi akan datang terutamanya umat Islam. Tetapi menjadi suatu kepelikan.., apabila sebahagian mereka menyatakan bimbang terhadap akidah generasi akan datang dalam masa yang sama perbuatan dan tindakan mereka tidak menunjukkan yang mereka bimbang terhadap persoalan akidah.

Mereka memperjuangkan agar kalimah itu tidak digunakan oleh orang-orang kafir tapi dalam masa yang sama merekalah golongan yang menyokong undang-undang orang kafir, merekalah yang mengamalkan undang-undang orang kafir, merekalah yang merencanakan proram-program mungkar kepada masyarakat dan banyak lagi… inikah yang dikatakan bimbang terhadap persoalan akidah geberasi akan datang terutamanya golongan pemerintah. Membiarkan masyarakat jahil terhadap agama., adakah dengan mempermainkan hukum Allah itu tidak menjadi kafir..? adakah dengan mewujudkan pelbagai program-program mungkar itu tidak akan merosakkan akidah generasi akan datang..? marilah kita renung dan fikirkan bersama….. janganlah hanya menjadi pelakon-pelakon murahan…..

0 comments:

Post a Comment

 

Pemuda Badar Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template