Tuesday, September 15, 2009

Rezeki Adalah Suatu Yang Telah Ditetapkan.





Setiap Muslim Yang Beriman Dengan Penuh Yakin Kepada Allah Yang Maha Mencipta Alam, Maha Pencipta Manusia Dan Yang Maha Menentukan Rezeki Kaatas Makhluk Ciptaannya, Sudah Pasti Ia Beriman Dengan Penuh Yakin Kepada Hakikat Yang Rezekinya Terjamin Dan Sudah Diperuntukkan Bagi Keperluan Hidupnya. Cuma Yang Perlu Hanyalah Berusaha Untuk Mencarinya . Inilah Sikap Seorang Muslim Yang Berbeza Daripada Sikap Orang Bukan Islamyang Tidak Mengetahui Bahawa Rezekinya Telah Ditentukan Oleh Allah S.W.T. Sikap Yang Berbeza Hasil Daripada Keimanan Dan Keyakinan Yang Berbeza Ini Melahirkan Kesan Dan Tindakan Yang Berbeza Dengan Nilai Yang Berbeza.

Dengan Keyakinan Kepada Hakikat Tadi, Setiap Muslim Bekerja Dan Berusaha Mencari Rezeki Yang Disediakan Itu Tanpa Khuatir Dan Bimbang, Tanpa Risau Dan Ragu-Ragu, Tanpa Rasa Susah Dan Gelisah. Sebaliknya Sikap Dan Keyakinan Itu Manghasilkan Ketenangan Dan Kedamaian Jiwa Kerana Dia Mencari Sesuatu Yang Sedia Ada Dan Sudah Disediakan Baginya, Ditentukan Dan Terjamin Pula. Inilah Tenaga Jiwa Yang Diperlukan Dalam Perjalanan Dan Pengembaraan Hidup Insan Di Dunia Sebagai Hamba Allah Yang Wajib Mengabdikan Diri Kepadanya.

Tetapi Berbeza Halnya Dengan Bukan Muslim, Mereka Tidak Merasai Sepertimana Yang Dirasai Oleh Muslim Yang Sebenar. Ini Kerana Mereka Mencari Sesuatu Yang Belum Pasti, Belum Ada Dan Belum Ditentukan Oleh Maha Penciptanya. Walaupun Banyak Yang Diperoleh, Tetapi Dirasakan Masih Belum Memadai Dan Mencukupi. Inilah Punca Penderitaan Dan Kegelisahan Jiwa Yang Sebenarnya Yang Berpunca Daripada Kebendaan.

Bagi Muslim Yang Sebenar, Sikap Dan Keyakinannya Pada Allah Menghasilkan Rasa Kesyukuran Sama Ada Dengan Lidah, Hati Mahupuin Amalan. Kesyukuran Itu Adalah Factor Keberkatan Hidup Dan Penambahan Rezeki Baginya. Seterusnya Dia Tidak Akan Sesekali Menghabiskan Masa Seharinya Bagi Mencari Rezeki Semata-Mata Yang Diragui Dan Dibimbangi Itu. Walaupun Alasanya Bagi Menjamin Masa Depannya Tetapi Sebenarnya Die Telah Terjerumus Dalam Usaha Mengejar Dan Memburu Dunia Tanpa Disedarinya Sehingga Melupakan Tugas Dan Risalahnya Iaitu Jihad Di Jalan Allah. Jihad Yang Dimaksudkan Di Sini Sama Ada Dengan Sebahagian Harta Dan Rezeki Yang Diberikan Oleh Allah Tadi Ataupun Jihad Dengan Badan Dan Nyawanya.

Oleh Itu, Sedarlah Wahai Sahabat-Sahabat Bahawa Tidak Layak Bagi Seorang Muslim Yang Beriman Itru Menggunakan Alasan Untuk Menjaga Periuk Nasiknya Dan Demi Menjaga Masa Depannya Lalu Dia Meninggalkan Jalan Jihad Terhadap Agama Ini. Janganlah Kita Tergolong Dikalangan Manusia Yang Menjadikan Dunia Ini Sebagai Tuhan Yang Disembah Dengan Menjadikan Agama Sebagai Jambatan Dan Alat Untuk Mendapatkannya Semata-Mata. Tetapi Kita Jadilah Manusia Yang Menjadikan Dunia Ini Sebagai Jambatan Dan Alat Untuk Mencapai Keredhoan Dan Syurga Allah Yang Maha Luas Itu.

0 comments:

Post a Comment

 

Pemuda Badar Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template