Friday, July 31, 2009



ANTARA MUTIARA KATA SAIDINA ALI K.R


1. Nilai setiap individu bergantung pada apa yang membuatnya menjadi baik.

2. Berbicaralah dengan seseorang sesuai dengan kadar akal fikiran mereka, jangan sampai medustakan Allah dan Rasulnya.

3. Berhati-hatilah dengan kuasa seorang dermawan jika dia sedang lapar dan berhati-hatilah dengan kuasa seseorang yang tidak tahu membalas budi ketika ia kenyang.

4. Hiburkanlah hati kamu dan carilah hal-hal yang menyenangkannya kerana ia juga berasa bosan dan sebagaimana bosannya tubuh.

5. Nafsu itu membangkitkan hawa, ia dapat menyeret manusia ke tempat-tempat maksiat, ia hanya menuntut sesuatu yang menyenangkan, ia selalu enggan bekerja, jika engkau paksa bekerja ia akan memberontak, tapi jika lalaikan maka ia mengheret kamu ke jurang kebinasaan.

6. Ketahuilah, jangan kamu mengharap kecuali hanya kepada tuhan, jangan dia takut kecuali kepada dosa-dosa, jangan malu bertanya jika tidak tahu dan jangan malu mengaku tidak tahu jika ditanya sesuatu yang dia memang tidak tahu.

7. Kefakiran menjadikan orang yang pandai tidak berani berhujjah, kemiskinan menjadikan seseorang itu tidak dikenali walaupun di negeri sendiri.

8. Ketidak mampuan adalah suatu kekurangan, kesabaran adalah keberanian, zuhud adalah kekayaan dan warak adalah perisai.

9. Jangan jadikan diri kamu hamba kepada orang lain kerana Allah telah menjadikan kamu seorang yang merdaheka.

Tidak seorang pun dapat menyembunyikan sesuatu kecuali akan muncul daripada ketidak sengajaan lisannya dan daripada lembaran-lembaran wajahnya

pasti ada yang tersirat di sebalik yang tersurat......

0 comments:

Post a Comment

 

Pemuda Badar Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template